Volledig artikel
Klik hier om het volledige artikel te downloaden als pdf...
Elke maandag en woensdag gaat een groep gemotiveerde cliënten van Koraal locatie Op de Bies naar hun werk. Waar? Bij Zuyderland Medisch Centrum in Sittard-Geleen! Een busje brengt hen naar die aansprekende werkplek en als ze daar uitstappen, kunnen ze steevast rekenen op een warme ontvangst. Want de medewerkers van Zuyderland hebben waardering voor de werkzaamheden die door de cliënten van Koraal worden uitgevoerd.
Zij zorgen er namelijk voor dat het gebied rondom het ziekenhuis netjes blijft. De cliënten ruimen zwerfvuil op, maken de prullenbakken leeg en vegen het straatwerk aan bij de verschillende ingangen. Daarmee dragen zij hun steentje bij aan de eerste indruk die Zuyderland maakt. Belangrijk werk dus! Werk dat zeker niet onopgemerkt blijft, want naast de complimenten van de medewerkers van het ziekenhuis zelf kan het schoonmaakteam rekenen op talloze opgestoken duimen en schouderklopjes van bezoekers. En dat is uitstekend voor het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van de cliënten. Want meedoen en een verschil maken; dat geeft iedereen een goed gevoel.
Werkervaring
“Vanuit maatschappelijk oogpunt vinden we het belangrijk om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt de kans te bieden om werkervaring op te doen”, zegt Carla van Gestel. Zij is teamleider Praktijk Opleidingen Services bij Zuyderland Medisch Centrum. “We bieden een leeromgeving voor studenten en mensen die in inburgeringstrajecten zitten. Maar bijvoorbeeld ook voor cliënten uit de geestelijke gezondheidszorg en langdurige zorg. Een paar maanden geleden kwamen we in contact met Koraal. En al vrij snel was duidelijk dat het netjes houden van het terrein rondom het ziekenhuis een aansprekende klus was voor de cliënten. Werk dat voorheen door onze vaste schoonmaakpartner werd uitgevoerd en dus gewoon heel nauwgezet moet worden uitgevoerd.”
Waardering
“De cliënten van Koraal zijn in maart aan de slag gegaan. En tot nu toe zijn we heel tevreden.” Carla geeft aan dat ze de maatschappelijke functie breder ziet dan alleen het aanbieden van werkzaamheden: “We vinden het belangrijk dat de cliënten zich ook gewaardeerd voelen. Daarom zorgen we voor een positieve ontvangst als ze hier aankomen. Vorige week hebben we ze petjes met het Zuyderland-logo gegeven. Je ziet gewoon dat ze zich dan echt een onderdeel van de club voelen. Mooi dat we hen ook dát kunnen bieden.”
Passende werkzaamheden
Inmiddels hebben Levi, Björn en Geert-Jan de bakfiets uit de stalling gehaald en gaan ze fanatiek met hun gereedschappen naar één van de ingangen. Het zonnetje schijnt. “Met dit prachtige weer is lekker bezig zijn in de buitenlucht ideaal”, licht begeleider Gwenny Jurgen toe. “Met Zuyderland bekijken we nu of we op termijn ook nog andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als het straks winter is, zou het mooi zijn wanneer we ook in het ziekenhuis taken kunnen uitvoeren. Denk aan het verzamelen en weer netjes terugzetten van rolstoelen. Maar dat moet dan wel passen. Voor het ziekenhuis is het niet fijn als we bijvoorbeeld met een grote groep door de gangen lopen. En andersom: de werkzaamheden moeten ook passen bij de cliënten zelf. Want ook zij hebben het liefst een baan waarin ze hun ei kwijt kunnen, net zoals jij en ik.”
“Wat het beste past, voor het ziekenhuis én de cliënten, dat zijn we op dit moment nog aan het uitzoeken. Maar de samenwerking verloopt zo voorspoedig, dat ik zeker weet dat we daar wel uit gaan komen. Zuyderland heeft wat participatie betreft echt een mooie visie. Met uitgangspunten die aansluiten op wat wij bij Koraal voor onze cliënten willen bereiken.”
Met voldoening terug in de bus
En dan is het tijd. Tijd om te lunchen. In het personeelsrestaurant van het ziekenhuis natuurlijk, want wat dat betreft zijn de cliënten van Koraal hier gewoon medewerkers. Het interview en de bijbehorende fotosessie zijn voorbij. En dat is maar goed ook, want er ligt nog voldoende werk dat na de pauze moet worden uitgevoerd. Het terrein rondom het ziekenhuis moet er aan het einde van de dag namelijk weer spic en span bij liggen. Dan stap je pas echt met voldoening terug in de bus!