Volledig artikel
Klik hier om het volledige artikel te lezen...
Waar hij blij van wordt? Daar hoeft Ritchie van Ee geen seconde over na te denken. Als er iets is dat hem gelukkig maakt, is het de verzorging van Bobby, zijn ‘eigen’ bok op Park Piahoeve. Als jong bokje kwam Bobby in Ritchie’s leven. Inmiddels herkent het beest zijn stem en loopt ie netjes aan de lijn. Dankzij Ritchie. “Bobby is nog lang niet uitgeleerd”, zegt Ritchie trots. “En ik ook niet.”
Ritchie’s opmerking vormt een mooi bruggetje naar het ‘Goed leven gesprek’, het hulpmiddel dat de locaties St. Anna, Op de Bies en Maasveld inzetten om de kwaliteit van leven en het perspectief van de cliënt onder de loep te nemen. Waar wordt iemand gelukkig van? Wat zijn wensen en dromen? En wat wil en kan iemand nog leren? Dat staat centraal in het gesprek waar, naast de cliënt en zijn begeleider, ook andere vertrouwelingen aan deel kunnen nemen. Het gesprek heeft geen vaste vorm, maar is volledig afgestemd op de cliënt. Zo houdt Ritchie bijvoorbeeld niet van een formeel gesprek aan tafel.
Hij praat het makkelijkst als hij met iets bezig is. Dus gaat hij graag een stukje fietsen met zijn persoonlijke begeleider Rina als er iets te bespreken valt. Al fietsend vertelt hij honderduit. Dat hij gek is op mooie auto’s en precies weet hoe ze in elkaar zitten. Dat hij daar in de praktijk best iets mee zou willen doen. Maar ook dat hij voortaan graag op woensdagmiddag zou willen werken. En liefst een dag in de week terug wil naar Koningslust, de zorgboerderij waar hij voorheen werkte. “Rina heeft me allerlei vragen gesteld en beloofd om te gaan kijken wat mogelijk is”, aldus Ritchie
“Nu lijkt het misschien het makkelijkst om de terugkeer naar Koningslust voor Ritchie gewoon te regelen”, zegt Ans Thijssen (medewerker zorgplan Servicebureau). “Maar zo werkt het niet. De essentie van een Goed leven gesprek is om zo lang door te vragen totdat je de kern van de vraag te pakken hebt. Bij Ritchie bleek dat hij bij Koningslust minder gestoord werd door andere cliënten. Dat deed hem goed. Dus gaan we eerst kijken hoe we dat ook hier kunnen realiseren.”
Susanne Scheijen (methodiektrainer) was betrokken bij het ontwikkelen van de methodiek van het gesprek. “Het stellen van open vragen is essentieel”, legt ze uit. “Net als aandachtig luisteren, samenvatten
en doorvragen. En: niet invullen voor de ander. Inmiddels is er een werkinstructie die begeleiders handvatten biedt. Ook de talentenposter, die kwaliteiten en eigenschappen in kaart brengt, is een hulpmiddel. Maar het is vooral een kwestie van oefenen in de praktijk. Dat zorgt ervoor dat we steeds bekwamer worden in het achterhalen van de vraag achter de vraag.”
Volledig artikel
Het volledige artikel lees je door op het onderstaande item te klikken.