Niet wachten totdat de storm voorbij is, maar leren dansen in de regen
Klik hier voor het volledige artikel waarin collega's uit verschillende sectoren vertellen hoe zij met corona omgaan.
In de zomer ontwikkelde de situatie rondom corona zich positief en konden we binnen Koraal versoepelingen op allerlei gebieden doorvoeren. Langzaamaan werd er weer meer mogelijk voor cliënten, leerlingen., hun ouders én medewerkers. Jammer genoeg stond corona in het najaar opnieuw aan de voordeur en moesten we opnieuw waakzaam zijn om de ongenode gast buiten te houden. Hoe gingen medewerkers uit de langdurige zorg, jeugdhulp en onderwijs om met die hernieuwde opgave? Welke lessen hebben ze geleerd gedurende de eerste coronagolf, hoe passen ze deze tijdens de tweede golf toe en hoe kijken ze naar de toekomst? In dit bericht lees je het persoonlijke verhaal van Silvie.
Toen de centrale dagbesteding bij St. Anna in maart dicht ging, waaierden medewerkers uit over het terrein om activiteiten aan te bieden in de woningen. Daardoor had teamleider Silvie Jacobs haar handen vrij voor het inrichten van een isolatie-afdeling, waar met corona besmette cliënten de zorg kregen die ze nodig hadden. “Ongelooflijk hoe snel we een goed functionerend team bij elkaar hadden”, zegt Silvie. “Mensen van verschillende woningen en dagbestedingsplekken bleken meteen bereid om die taak op zich te nemen. Als teamleider probeerde ik nabij te zijn, maar ook ruimte te geven voor eigen regie en verantwoordelijkheid. Dan krijgen mensen vleugels, weet ik uit ervaring.”
“Samen hadden we maar één doel: ervoor zorgen dat cliënten de afdeling gezond konden verlaten. We werkten zij aan zij met de artsen en kregen hulp uit alle hoeken van de organisatie. Alles was in no time geregeld. Wat was dat fijn! Om te ervaren wat er allemaal kan als de nood aan de man is. En om te zien hoe creatief iedereen wordt als de adrenaline gaat stromen. Cliënten mochten geen bezoek ontvangen, dus zorgden medewerkers voor contact via video en stuurden ze geruststellende whatsappjes met foto’s. Natuurlijk waren er ook hele verdrietige momenten. Maar dan was het team er voor elkaar. Als je zo intensief samenwerkt, weet je precies wat de ander nodig heeft.”
“De afgelopen periode heeft heeft mij bewuster gemaakt”, concludeert Silvie. “Ik realiseer me dat dingen heel goed anders kunnen dan je gewend bent. Dat digitaal vergaderen heel effectief kan zijn. En met stip op 1: dat je samen als het moet, in korte tijd, heel veel voor elkaar kunt krijgen.
Hoe moeilijk het op sommige momenten ook was, ik had het voor geen goud willen missen. Het heeft me enorm verrijkt. Inmiddels ligt er een gedetailleerd draaiboek, waarin de ervaringen die we hebben opgedaan zijn verwerkt. En kunnen cliënten die besmet zijn met corona verzorgd worden op de centrale isolatie-afdeling op locatie Maasveld. We zijn dus goed voorbereid nu.”