De afgelopen weken hebben de jongeren van IZEO (Gastenhof Urmond) zich van hun meest creatieve kant laten zien tijdens het kunstproject 'Thuis in je hoofd'.
Op zolder bij IZEO Koraal in Urmond hangen en staan de expositiestukken al zo goed als klaar. ‘Deze week leggen de jongeren de laatste hand aan hun eigen werken,’ vertellen Dagmar en Sarai.
Thuis in je hoofd
Vanuit ZuidZone en in samenwerking met Koraal en Alterius leiden deze twee dames het kunstproject op onze IZEO-locatie in Urmond. ‘We zijn vijf weken geleden als het ware begonnen met het geven van CKV-lessen en van daaruit werkten we toe naar de eigen kunstwerken vanuit het thema ‘Thuis in je hoofd’,’ vertelt Dagmar. ‘Inmiddels hebben verschillende materialen, verschillende vormen en technieken de revu al gepasseerd. Alles gelieerd aan het thema.’
Samen het dagprogramma samenstellen
Martijn, senior groepsleider bij Koraal, heeft enige tijd geleden een subsidie aangevraagd voor het project ‘Thuis in je hoofd’. ‘Na toekenning van de subsidie en enkele voorgesprekken konden we van start. De begeleiding vanuit ZuidZone is heel kundig. Dagmar en Sarai weten waarover ze het hebben en dat geeft ook een gerust gevoel. Naast de jongeren die bij ons ook een onderwijsprogramma volgen, sluiten ook jongeren van de groepen van Koraal. Zo wordt het echt een project van iedereen.’
Xavier, vanuit St. Jozef teamleider op deze locatie, geeft aan dat er vanuit onderwijs eigenlijk een ander thema centraal stond deze weken. ‘Maar dit project ‘Thuis in je hoofd’ waar Koraal mee kwam, past eigenlijk veel beter in het thema Kunst dat eigenlijk verderop in dit schooljaar zou plaatsvinden. Maar het zou zonde zijn om dit niet te combineren, dus hebben we het onderwijsprogramma aangepast.’
Een mooi voorbeeld weer van IZEO, over hoe zorg- en onderwijspartner samen vorm geven aan het dagprogramma van onze jongeren.
Mooi om te zien
Verbeeld je eigen universum, schilder jezelf zijn voorbeelden van de opdrachten die de leerlingen kregen. Daarbij werkten ze met diverse materialen zoals gips, verf en potlood. ‘En bij alles hielden we het thema ‘Thuis in je hoofd’ centraal.’
‘We zagen ook dat jongeren na schooltijd hier nog kwamen werken aan hun eigen project.’ vertellen Sari en Dagmar. ‘Dat geeft ook wel aan dat de leerlingen het echt leuk vinden en hier graag naar toe komen. Blijkbaar voelt het hier ook veilig genoeg om hun eigen ideeën en gevoelens rondom ‘Thuis in je hoofd’ te delen en letterlijk vorm te geven. En dat is mooi om te zien.’
‘Gewoon pubers die aan het werk zijn’
‘We weten dat iedere jongere zijn eigen problematiek kent, maar daar zien we hier eigenlijk vrij weinig van terug,’ vertelt Dagmar. ‘Hier zijn het gewoon jongeren net als hun leeftijdgenoten en gaan ze op in hun eigen project en ideeën.’ Gewoon pubers dus die aan het werk zijn.
‘Sommigen hadden echt al een vastomlijnd idee.’ vertelt Sarai als ze bij een groot doek staat. ‘Zo kwam de maker van dit werk binnen met het beeld van zijn kunstwerk al in zijn hoofd. En ik moet zeggen dat het er ook precies zo uitziet als hij op voorhand beschreef. In de uren dat hij hier was, besteedde hij heel veel tijd aan het mengen van de juiste kleuren. Als hij bij wijze van spreken linksboven een kleur geel had gebruikt, dan wilde hij die elders precies zo. Zo gedisciplineerd en vastberaden hij daar aan werkte, heel knap.’
Gezien worden
Enkele van de grote werken krijgen een blijvende plek op de locatie van Urmond. ‘Niet alleen een aanwinst voor de locatie, maar juist ook voor de jongeren. Op deze manier worden ze letterlijk en figuurlijk gezien, en dat is belangrijk.’
Het raakt. Dat is wat we kunnen zeggen. Niet alleen bij de begeleiders, maar ook bij de jongeren. En dat is waar we het voor doen. Sarai vertelt: ‘Als je een leerling hoort zeggen, ‘Ik ben dan misschien pas 14 jaar, maar in mijn hoofd heb ik zóveel ideeën. Ik vind dit zó leuk.’ dan is dat toch prachtig om te horen?’