Klantteam Koraal Onderwijs zorgt voor ondersteuning op de scholen

05 september 2024

Een bekende term binnen alle regio’s van Koraal: het Klantteam. Een mix van collega’s op verschillende vakgebieden, die zich samen bezighouden met diverse vraagstukken en daarmee de juiste ondersteuning bieden in de regio. De onderwijslocaties van Koraal worden in Brabant ondersteund door het Klantteam Onderwijs*. De productieve vergaderingen, afwisselend met en zonder regiodirecteur, zijn steeds weer voorzien van een volle agenda en de regio weet het team goed te vinden. Tijd om kennis te maken met het Klantteam Onderwijs!

Er zijn van die situaties die werkelijk elk functiegebied raken, of vragen om de expertise van naaste collega’s. Binnen Koraal is het Klantteam de juiste plek om deze onderwerpen te bespreken. Bij het Klantteam Onderwijs is dit niet anders, want dankzij de samenwerking tussen controller en tevens voorzitter Marcel de Haas, regisseur vastgoed Ton van Teeffelen, HR Business Partner Natasja Smout, beleidsadviseur Anette Garenfeld, teamleider ICT Applicaties en Beheer Mark van Strijp en communicatieadviseur Rosalie Dekker-Verhaaf staan de scholen er niet alleen voor.

De kracht van het Klantteam
Samen sterk staan voor de scholen, dat is volgens Natasja de kracht van het Klantteam. “Het is fijn om elkaar binnen het Klantteam goed te vinden. Dankzij de samenwerking tussen de verschillende disciplines kunnen we scholen op de juiste manier ondersteunen. Bijvoorbeeld bij de splitsing van Het Brederocollege naar Het Brederocollege vmbo en Het Brederocollege havo, toen iedereen zijn eigen taken had. Door deze onderwerpen tijdens een klantteamoverleg te bespreken, heeft iedereen de meest actuele informatie en kunnen we de taken goed verdelen. Ook veel van de werkzaamheden rond de tijdelijke onderwijsvoorziening bij de Rijks Justitiële Jeugdinrichting Horsterveen werden bijvoorbeeld centraal opgepakt.” Marcel: “Binnen een tijdsbestek van ongeveer vier maanden moest hiervoor veel georganiseerd worden, waarbij alle disciplines een rol speelden. Dat we de regio en locatie in zo’n korte tijd succesvol konden ondersteunen geeft een enorm trots teamgevoel.”

Ton: “Er zijn verschillende voorbeelden van situaties die binnen het Klantteam worden besproken. Bijvoorbeeld in het geval van nieuwbouwprojecten zoals Het Dok en de uitbreiding van De Fakkel. Afstemming met financiën en ICT is hierin cruciaal en communicatie zorgt voor goede PR rondom bijzondere momenten zoals de viering van het hoogste punt en de opening. In het Klantteam pakken we samen integraal vragen op, wat veel efficiënter is en bijdraagt aan een betere oplossing. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten, maar de samenwerking ervaar ik als positief.”

Tevredenheidsonderzoek
Aan die verbeterpunten wordt ook aandacht besteed. Anette: “Eerder dit jaar hebben we met alle schoolleiders individueel gesproken over de samenwerking met het Klantteam. Wat gaat goed, weet je waarvoor je allemaal terecht kunt bij het Klantteam, maar ook de aandachtspunten zijn uiteraard aan bod gekomen. Zo hebben we de plussen en minnen opgehaald en weten we waar we de komende periode extra aandacht aan moeten besteden om scholen nog beter te faciliteren. Over het algemeen mogen we heel tevreden zijn, maar we mogen onszelf soms wat meer laten zien. Het is nog niet voor iedereen helemaal duidelijk waarvoor je bij het klantteam terecht kunt, en daar brengen we graag verandering in. In schooljaar 2024-2025 zorgen we dus voor nog betere zichtbaarheid binnen de scholen!”

In die zichtbaarheid ligt voor communicatie weer een belangrijke rol weggelegd. Rosalie: “Naast dat we onszelf als Klantteam Onderwijs willen presenteren, vinden we het natuurlijk vooral belangrijk dat de scholen zichzelf op de juiste manier naar buiten kunnen brengen en onze jonge talenten alle kansen krijgen die ze verdienen. Dat we daar vanuit het Klantteam een bijdrage aan kunnen en mogen leveren, maakt dat we met elkaar prachtig werk doen.”

*In tegenstelling tot de andere regio’s van Koraal, werkt het klantteam van Koraal Onderwijs regio-overstijgend voor alle scholen van Koraal. In de praktijk is gebleken dat dit de beste manier is om de onderwijslocaties zo goed mogelijk te ondersteunen.

Terug naar het overzicht