Op 3 juli tekenden Rob Ceelen (afdelingshoofd Jeugd bij gemeente ’s-Hertogenbosch), Jos Kusters (voorzitter Raad van Bestuur OMO) en Ingrid Widdershoven (voorzitter Raad van Bestuur Koraal) voor een unieke en duurzame samenwerking tussen Stichting Koraal en de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Vanaf het nieuwe schooljaar zal Dieze College zich als separate school vestigen in het gebouw van de Bossche Vakschool. Hierdoor ontstaat een unieke samenwerking tussen een vmbo-college voor regulier onderwijs én voor speciaal onderwijs.
Vergroten onderwijskansen
Met de samenwerking en de inhuizing versterken we de kansen voor leerlingen in de regio 's-Hertogenbosch die zijwind ervaren. Leerlingen van Dieze College hebben extra ondersteuning nodig en krijgen speciaal onderwijs dat aansluit op hun individuele leerbehoeften. Door de samenwerking kan een aantal leerlingen die daar baat bij heeft, vanaf volgend schooljaar ook deels vakken volgen bij Bossche Vakschool. Andersom kunnen leerlingen van Bossche Vakschool sneller en laagdrempeliger voor enkele vakken beter ondersteund worden vanuit het voortgezet speciaal onderwijs. Zo wordt de kans vergroot dat leerlingen een vmbo-diploma behalen en doorstromen naar een mbo-opleiding.
"Leren en ontwikkelen daarvoor heb je anderen nodig", aldus Ingrid Widdershoven, bestuurder Koraal en Maurits Barendrecht, regiodirecteur Koraal . "Een overtuiging die Ons Middelbaar Onderwijs en Koraal sinds enkele jaren verbindt. Het perspectief op vervolgonderwijs voor iedere leerling vergroten, dat is de inclusieve gedachte achter deze samenwerking. Door de samenwerking van Bossche Vakschool en Dieze College is voor een aantal van onze leerlingen deuren naar een volwaardig vmbo-diploma geopend. Wij zijn trots dat na een periode van voorbereidingen Dieze College nu inhuist bij Bossche Vakschool, waardoor we onze leerlingen nog meer kansen kunnen bieden in hun groei naar een zelfstandig en gelukkig leven."
De moderne schoolomgeving bevordert bovendien inclusie, zelfstandigheid en sociale participatie. Leerlingen van beide scholen hebben contact met elkaar, leren samen te werken en worden daardoor zelfstandiger. Zo voorzien we in onze maatschappelijke opdracht om passend en inclusief onderwijs te bieden én creëren we een uitstekende basis om symbioseonderwijs vorm te geven.
“Door deze duurzame samenwerking aan te gaan, leveren wij met elkaar een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van de leerlingen", voegt Jos Kusters, voorzitter Raad van Bestuur OMO toe. "De verschillen van de twee scholen worden als basis gebruikt om het onderwijs en de leerlingen samen te laten groeien.”