Volledig artikel
Klik hier om het volledige artikel te downloaden als pdf...
De vmbo-leerlingen van Het Dok kunnen nu het profiel Economie en Ondernemen volgen. De school wil dit graag uitbreiden met het profiel Dienstverlening en Producten (D&P), zodat leerlingen basis en kader ook een vmbo-diploma kunnen halen in dit tweede profiel. Leerlingen krijgen zo meer keuze, blijven gemotiveerd en kunnen zich optimaal ontwikkelen. Rob van der Doelen, docent Culturele Kunstvorming, onderzoekt of dit profiel aansluit bij de jongeren. Hij vertelt hoe hij dat heeft aangepakt en welke mogelijkheden hij ziet.
“Werken met digitale hulpmiddelen is onderdeel van de strategie onderwijs van Koraal”, begint Rob. “Met behulp van virtual reality en andere digitale middelen kunnen we veel meer aanbieden, omdat onderwijs meer locatie-onafhankelijk wordt. Bijvoorbeeld bij praktijkvakken waar geen speciale lokalen en materialen voor nodig zijn. Zo kunnen we meer profielen/richtingen aanbieden én maatwerk bieden. Dat is aantrekkelijk voor onze leerlingen, waardoor ze het leuk vinden om naar school te gaan en een opleiding afmaken.”
Workshops
“Om inzicht te krijgen of het profiel D&P aansluit bij de leerlingen, organiseerde Het Dok onlangs een workshop Tech Playground. De leerlingen konden verschillende deelworkshops volgen en kennismaken met nieuwe technologieën. Het bijzondere was dat de leerlingen zich tijdens deze workshops goed konden concentreren.” Rob: “Als het echt boeit, dan zie je dat het voor onze leerlingen een minder grote uitdaging is om de aandacht bij het onderwerp te houden.”
“Eén van de workshops ging over virtual reality (VR). In tweetallen gingen leerlingen op expeditie en bezochten zij bijzondere plekken, zoals Parijs, de piramides en het vrijheidsbeeld. De leerling met de VR-bril gaf een beschrijving van de plek, de ander gaf dat aan op een wereldkaart. De leerlingen vonden het echt spannend, omdat het leek alsof ze in een andere wereld waren. Ik denk dat VR meerwaarde heeft. Het is een mooie tool om lessen mee te ondersteunen. Bijvoorbeeld tijdens de geschiedenisles of bij wiskunde.”
3D printen en drones
Rob vervolgt: “Bij een andere workshop hebben de leerlingen een eigen sleutelhanger ontworpen en in 3D geprint. Best pittig, want een 3D tekenprogramma kan ingewikkeld zijn. Mooi om te zien dat de leerlingen elkaar dan helpen. In de lessen ga ik dit zeker uitbreiden en wil ik het stapsgewijs groter maken, van 3D tekenen naar 3D printen. De workshop programmeren en drone-vliegen was ook een succes."
"De leerlingen hebben robotauto’s en drones geprogrammeerd om er vervolgens een circuit met obstakels mee af te leggen. In het profiel Dienstverlening en Producten komt ook het keuzevak digispel voor. Daar past dit goed bij. Ook wil ik in mijn lessen het programmeren uitbreiden en meer Technic LEGO inzetten. Ze kunnen dan zelf een robot of auto bouwen en programmeren. Leerlingen vinden het leuk om iets te bouwen. Hun hoofd is dan even helemaal vrij.”
Eigen Tech Playground?
“Een vervolgstap is onderzoeken of de leerlingen voldoende motivatie hebben om straks op school een eigen Tech Playground op te zetten”, besluit Rob. “Samen met Dynamo Jeugdwerk en de GGZE organiseren we na schooltijd een workshop waar leerlingen gezamenlijk kunnen experimenteren met verschillende technologieën. Jongeren van Het Dok en de GGZE kunnen hieraan deelnemen. Als het lukt een eigen Tech Playground op te zetten, dan zijn wij een van de weinige vso-scholen die naschoolse activiteiten organiseren waarbij leerlingen vanuit hun eigen belangstelling kunnen aansluiten. Activiteiten die niet alleen een zinvolle invulling van hun vrije tijd inhouden, maar ook bepalend kunnen zijn voor het kiezen van een vervolgopleiding of een baan in de techniek. Wie weet blijkt een van onze leerlingen een nieuwe techneut!”