Traumasensitief Onderwijs
Klik hier voor de flyer Traumasensitief Onderwijs
Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast in het onderwijs. Door de stress van het trauma kunnen ze woede-uitbarstingen krijgen, angstig of teruggetrokken gedrag vertonen, moeite hebben met concentreren of dingen slecht onthouden. In onze training leer je deze signalen te herkennen en hoe je hier mee om kunt gaan.
KEC Onderwijs biedt twee trainingen aan, die aansluiten bij de hulpvraag van de leerkracht of de school. In de Basistraining ‘Herkennen en signaleren van trauma in de klas’ krijg je veel achtergrondinformatie. Over de invloed van een trauma op de ontwikkeling en het gedrag van een kind. Een trauma heeft een negatieve invloed op het werkgeheugen en de concentratie. Ook tast het het gevoel van veiligheid aan, het vertrouwen in zichzelf en anderen en heeft effect op het omgaan met emoties. Daarnaast krijg je tips en tools om signalen van trauma’s te herkennen en oefen je vaardigheden, zoals het reguleren van stress, hoe je de veerkracht van een leerling kunt vergroten en hem of haar kunt helpen om beter om te gaan met moeilijke situaties.
In de Vervolgtraining ‘De invloed van trauma op het kind in de klas’ krijg je handvaten hoe je van je klas een veilige plek kunt maken voor getraumatiseerde leerlingen. Op welke manier ervaren leerlingen stress en hoe kun je dit verminderen? De Vervolgtraining is voor leerkrachten die de Basistraining hebben gevolgd.
Je krijgt meer kennis en inzicht krijgt over wat een trauma is, welke effecten het kan hebben op het gedrag en welke problemen zich kunnen voordoen bij het leren. Daardoor begrijp je de leerling beter. Je krijgt handvaten om een gevoel van veiligheid en rust in de klas te krijgen, hoe je getraumatiseerde kinderen kunt helpen om hun emoties beter te leren reguleren en een negatieve sfeer in de klas kunt ombuigen. “Ik heb een leerling die plotseling woedeaanvallen had en mijn gezag in de klas niet accepteerde. Daardoor ontstond er een negatieve sfeer in de klas. Dankzij de training snap ik nu beter wat er aan de hand is met hem, en heb ik door praktische oefeningen geleerd hoe ik die situatie kan ombuigen. Ook vond ik het heel waardevol dat er aandacht is voor hoe je je eigen grenzen kunt bewaken,” vertelt een leerkracht.
Doordat er meer rust is in de klas, aandacht voor het creëeren van een veilig gevoel en aan de slag te gaan met gedrags- en concentratieproblemen, zullen dit uiteindelijk ook tot betere leerresultaten van leerlingen leiden.