Groepsdynamiek
Klik hier om de flyer Groepsdynamiek te bekijken...
Herkenbaar? Een klas met leerlingen die elkaar de grond in praten, veel onderlinge conflicten, waar de rust en concentratie in de klas regelmatig wordt verstoord. Dat zijn situaties waar je als leerkracht soms alleen niet uit komt. Wij kunnen hierbij helpen.
Na een observatie in de klas en korte vragenlijst krijgen we een goed beeld van de situatie. Ons advies- en begeleidingstraject maken we op maat, toegespitst op wat er speelt in de klas. Voorbeelden van onze werkwijze zijn de Ringaanpak, Rots & Water training of co-teaching.
“Vorig jaar hebben we het KEC ingeschakeld. In één groep liep het niet zo lekker. De sfeer was niet prettig, de kinderen hadden vooral moeite om rekening met elkaar te houden en vonden het lastig zich te gedragen zoals we hadden afgesproken. In de groep waren er relatief veel leerlingen die meer aandacht nodig hadden, vanwege leerproblemen of bepaalde gedragsproblematiek. Dat vraagt veel van een docent.
Met het KEC hebben we 8 lessen in groepsdynamiek gedaan. Wat het vooral heeft opgeleverd is dat de leerkracht alternatieve manieren aanleerde hoe je kan handelen in een situatie. Zij gaf aan: ‘We hebben succesfactoren gevisualiseerd in de klas en deze geëvalueerd. Daardoor veranderde het gedrag en de sfeer positief!’
De leerlingen zijn zich meer bewust gemaakt van hun eigen gedrag en het effect er van op een ander. Door als leerkracht steeds bij ongewenst gedrag te vragen: ‘Welk gedrag hadden we afgesproken voor deze situatie?’ wordt de leerling zich veel meer bewust van het gewenste gedrag. Dit klinkt dan ook niet negatief, meer als een herinnering. Uiteindelijk leren de kinderen hoe het wel hoort. Door dit te belonen wordt dit gewenste gedrag nog meer gestimuleerd. Door dit gewenste gedrag ook te visualiseren op platen in de klas of op het bord kun je ook gemakkelijk evaluatiegesprekjes voeren. Door de kinderen te laten vertellen over hoe ze zich bij bepaald gedrag van zichzelf of van een ander voelen, leren ze rekening te houden met elkaar.
We hebben wel geleerd om in ‘kleine’ stapjes vooruit te denken. Te focussen op wat wél goed gaat. Soms heb je hogere verwachtingen. Door die kleine stapjes samen te benoemen met de klas, blijft iedereen positief om door te zetten. Nu, een jaar later, merk je het effect nog. De kinderen zijn verdraagzamer, geven elkaar tips en helpen elkaar het juiste te doen!”