Beeldcoaching
Klik hier om de flyer Beeldcoaching te bekijken...
Onrust in de klas, leerlingen die niet luisteren of storend gedrag: hoe ga je daarmee om? Bij beeldcoaching maakt de coach video-opnames bij jou in de klas. Deze ga je later bespreken en analyseren. Je krijgt direct inzicht in wat er gebeurt en krijgt praktische adviezen die aansluiten bij jou en de situatie.
Misschien klinkt het in het begin wat ‘eng’, zo’n camera die met je meekijkt. Maar je zult merken dat de coach er niet is om jou te beoordelen, maar om je te helpen je bewust te worden van patronen in je eigen gedrag.
Vragen gericht op klassenmanagement, didactiek of interactie met leerlingen zijn bij uitstek geschikt voor beeldcoaching. De coach maakt vier keer een video-opname in jouw klas van ongeveer 30 minuten. De kinderen in je klas worden er op voorbereid dat zij gefilmd worden. Onze ervaring is dat leerlingen in de klas op een heel natuurlijke manier reageren als er gefilmd wordt.
Op een later tijdstip ga je samen met de coach de videobeelden bekijken en analyseren. In deze veilige omgeving kun je bespreken waar je onzeker over bent, dingen die je wilt veranderen of niet weet hoe je het moet aanpakken. Met hulp van beeldcoaching kun je specifieke situaties uit je klas analyseren en leren om te buigen. Onze coaches zijn gedragsexpert en hebben zelf ook jarenlang voor de klas gestaan. Zij kennen de situaties waar jij dagelijks mee te maken hebt. De coach draagt kennis, inzichten en ervaring over en is in staat om gedrag te ‘vertalen’ voor jou. Waarom doet de leerling in die situatie zo? Wat is de reden dat jij op jouw manier daarop reageert? Hoe kan je het anders aanpakken?
Bij beeldcoaching kijken we naar gedrag en handelingen. Van jou en je leerlingen. Centraal staan vragen op het gebied van klassenmanagement, didactiek of interactie met leerlingen. Bijvoorbeeld onrust in de klas, een leerling waar je geen grip op krijgt, kinderen die niet zelfstandig aan de slag gaan na instructie maar aandacht blijven vragen, leerlingen die snel afgeleid zijn.
Door de videobeelden van de klas te analyseren, krijg je meer inzicht in je eigen gedrag en van je leerlingen. Je wordt je meer bewust van je manier van reageren en achterliggende overtuigingen. Zelfkennis is de basis van gedragsverandering. Je leert alternatieve manieren van handelen. Dit geeft je meer handelingsruimte en vrijheid. Je wordt je bewust van het feit dat je een keuze hebt, in plaats van dat je op een automatische manier reageert. Ook krijg je meer inzicht in wat al goed gaat. Daardoor sta je met meer zelfvertrouwen voor de klas.